Gezonde voeding voor een gezonde bloeddruk

By | 29 juni, 2012

Jammer genoeg denken veel mensen dat gezond eten ‘saai’ is en ongezond eten ‘lekker’. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar vooroordelen mogen best uit de wereld worden geholpen. Gezond eten kan namelijk heel lekker zijn. Daarnaast heeft het een heleboel voordelen. U voelt zich meestal fitter, omdat u voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Bovendien kan een gezonde voeding het cholesterolgehalte van het bloed verlagen. De kans op slagaderverkalking is dan kleiner. Verder blijft u gemakkelijker op een goed gewicht en dat is ook gunstig voor uw bloeddruk. Redenen genoeg om de overstap naar gezonde voeding te maken.

Landelijke adviezen
Er zijn landelijke adviezen opgesteld, die aan iedereen worden geadviseerd. In die richtlijnen staat onder meer dat het belangrijk is gevarieerd te eten, zuinig te zijn met zout en matig te zijn
met verzadigd vet.

Een goede balans bereikt u door meer brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, een flinke portie groenten en ten minste 2 stuks fruit per dag te eten. Daardoor krijgt u bijvoorbeeld minder verzadigd vet en meer vezels binnen. Dat is goed voor uw gezondheid.

Een gezond dagmenu* bestaat uit:

  • bruin- of volkorenbrood (5-7 sneetjes)
  • aardappelen (3-5 stuks) of rijst of pasta
  • groenten (3-4 groentelepels)
  • fruit (2 stuks)
  • magere en halfvolle melk en melkproducten
  • (2-3 glazen)
  • 30+ Kaas (1-2 plakken)
  • een stukje vlees, vis of kip (100 g rauw)
  • magere vleeswaren (1-2 plakjes)
  • margarine, halvarine en andere smeersels voor op
  • brood met minder dan 17 g verzadigd vet per 100 g (5 g smeersel per sneetje)
  • olie of vloeibaar bak- en braadproduct voor de bereiding van de warme maaltijd (15 g per persoon),
  • dat is ongeveer 1 eetlepel.

* De hoeveelheden gelden voor volwassenen.

Vervang twee maal per week vlees door vis, waarvan tenminste één keer vette vis. Denk daarbij ook eens aan vis op brood. Gebruik maximaal drie eieren per week.

Verzadigd en onverzadigd vet
Vet in de voeding is een belangrijke energiebron voor het lichaam. Daarnaast bevatten sommige vetten de onmisbare vitaminen A, D, E en K. Er zijn twee soorten vet: verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet komt veel voor in: roomboter, margarine in wikkel, volvette kaas, volle zuivelproducten, vet vlees en vette vleeswaren, koekjes, chocolade, gebak en snacks. Onverzadigd vet komt veel voor in: bijna alle soorten olie (waaronder olijfolie), vloeibare bak- en braadproducten, halvarine, margarine en andere smeersels voor op brood met minder dan 17 gram verzadigd vet per 100 gram, noten en vette vis.